دسته بندی
استان و شهر

آموزش سنتور

توجه:

این آگهی منقضی شده است و به همین دلیل اطلاعات تماس آگهی دهنده نمایش داده نمی‌شود.

هشدار پلیس: لطفا پیش از انجام معامله و هر نوع پرداخت وجه، از صحت کالا یا خدمات ارائه شده، به صورت حضوری اطمینان حاصل نمایید.
آموزشگاه موسیقی پیمان
دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سنتور یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. فرهنگ دهخدا سنتور را اینگونه بازشناخت کرده است «از سازهای ایرانی به شکل ذوزنقه که دارای سیم‌های بسیاری است و با دو مضراب چوبی نواخته می‌شود. که در اصل سنتور رایج (۹ خرکی) دارای ۷۲ سیم است که به دسته‌های ۴ تایی و در ۱۸ دسته تقسیم می‌شود»
محتویات
۱ پیشینه
۲ گسترش در جهان
۳ ساختار ساز
۴ گذشته و امروز
۵ سنتور کروماتیک و سنتور کروماتیک بم
۶ نوازندگی سنتور
پیشینه
سنتور بر پایهٔ بررسی‌ها و پژوهش‌ها یکی از کهن‌ترین سازهای گستره ایران به شمار می‌رود. کهن‌ترین نشا نه‌ای که از این ساز بر جا مانده، از سنگ‌تراشی‌های آشور و بابلیان[نیازمند منبع] (۵۵۹پیش از میلاد) است. در این سنگ‌تراشی‌ها، صف تشریفاتی که به بزرگ داشت آشور بانیپال بر پا شده تراشیده گردیده و سازی که همانندی زیادی به سنتور دستوروزی دارد، در میان آن صف دیده می‌شود.
ابوالحسن علی بن حسین مسعودی (مرگ به سال ۳۴۶ ه. ق) گذشته نگار نامدار و نویسنده نسک مروج‌الذهب در شرح اوضاع موسیقی در زمان ساسانیان، هنگام نام بردن از سازهای متداول موسیقی ساسانی، واژه سنتور (سنطور) را ذکر می‌کند. در کتب کهن و تألیفات ابونصر فارابی و ابن سینا نیز نام سنتور چند بار ذکر شده‌است.
عبدالقادر مراغه‌ای ساز یا طوفان را معرفی کرد که شبیه سنتور دستوروزی بود با این تفاوت که برای هر آوا تنها یک تار می‌بستند و با جابجا کردن خرک‌ها، آن را کوک می‌کردند.
نام سنتور در سروده‌ها منوچهری نیز آمده‌است:
الگو:کبک ناقوس زن و شارک سنتور زن است فاخته نای زن بط شده تپور زنا
سنتور، سازی کاملاً ایرانی است که برخی ساخت آن را به ابونصر فارابی نسبت می‌دهند که مانند بربت، ساز دیگر ایرانی بعدها به خارج برده‌شد.
برخی پژوهشگران بر این باورند که سنتور در زمان‌های بسیار دور از ایران به دیگر کشورهای آسیایی رفته‌است، چنان که امروزه گونه‌های مشابه این ساز در عراق، ترکیه، سوریه، مصر، پاکستان، هند، تاجیکستان، چین، ویتنام، کره، اوکراین و دیگر کشورهای آسیای میانه و نیز در یونان نواخته می‌شود.
بنیاد بسیاری از سازها و آهنگ‌های جهان از ایران است. یکی از این سازها، پیانو است که بر بنیاد سنتور ایرانیان در اروپا ساخته شده است! سنتور در زمان لویی چهاردهم، مایه‌ی ساخته شدن سازی به دست پنتالیون شد و تا پس از او این ساز رسایی یافت و به نام پیانو نامور شد... این پیانو یا همان سنتور گسترش یافته، پس از سال‌ها در ریخت دیگری به ایران برگشت... و از این روی شگفت نیست که چون نخستین پیانو به دست سرورالملک، سنتورنواز روزگار امیرکبیر رسید در دم نواخته شد! او پس از دمی کار با این ساز گفت: این ساز روی دستگاه ماهور کوک شده است.! وی همان روز ماهور را نواخت و پس از کوتاه زمانی آن‌را، کوک کرد به گونه‌ای که دستگاه شور را با آن نواخت و همین کوک ایرانی است که در این هنگام نیز روی پیانوی ایرانی انجام می‌گیرد. این کوک سرورالملکی نام دارد و واپسین دستگاه شور است که در کنار پرده‌های دلکش گرایلی خسروانی، آذربایجانی، گیلانی و گبری(زرتشتی) و کردی و جامه‌داران و... نواخته می‌شود!
بر پایهٔ اسناد و مدارک، نگارگری‌ها و مینیاتورهای سده‌های پیش، آنچه که ما دستوروزه به نام سنتور در اختیار داریم در واقع سنتوری است که از نزدیک به یکصد و پنجاه سال پیش (زمان قاجار) با شکل و شمایل کنونی خود در اختیار هنرمندان این مرز و بوم قرار دارد. چنان که سنتورهای محمدصادق خان (که نخستین نمونه صوتی ساز سنتور به جا مانده از دوران قاجار متعلق به وی می‌باشد)، حبیب سماع حضور و حبیب سماعی، در ابعاد، شمار خرک و چگونگی ساخت، بسیار نزدیک به سنتور دستوروزی است.
بررسی دیرینه گردش و تحول ساز سنتور نشان می‌دهد که این ساز طیف گسترده‌ای از سبک‌ها و مکاتب گوناگون را در سدهٔ کنونی به خود اختصاص داده، به گونه‌ای که پس از یک بررسی اجمالی، می‌توان اذعان داشت حداقل ۱۵ سبک و مکتب گوناگون و فعال در این عرصه شهره ویژه و عام‌اند.
تگونه و جوراجوری چشمگیر مکاتب و سبک‌ها انگیزه تگونه در آوادهی ساز، تکنیک نوازندگی و چگونگی آهنگ‌سازی و نغمه‌پردازی در سطوح گوناگون بوده‌است.
سنتور، یا آنچنان که استاد ابوالحسن خان صبا گاه می‌نوشت: سنطور، در سال‌های پایانی عصر قاجار، سازی تقریباً فراموش شده و رو به نابودی بود. سازهای اصلی، تار، تنبک و کمانچه بودند و دوره قاجار، در واقع «عصر تار» بود. شمار کمی سنتور می‌نواختند و شمار کمتری نیز سنتور می‌ساختند و می‌آموختند.
گسترش در جهان
با پشتگرمی به سالگذشت آثار پیدا شده گمان این است که این ساز از کلکرو ایران به کشورهای دیگر راه یافته و نام‌های گوناگونی پیدا کرده‌است. سنتور با اندک تفاوتی در شکل ظاهر و با نام‌های گوناگون در شرق و باختر جهان وجود دارد. این ساز را در کشور چین یان کین، در اروپای شرقی دالسی مر، در انگلستان باتر فلای‌ها، در آلمان و اتریش مک پر، در هندوستان سنتور، در کامبوج فی و در آمریکا زیتر می‌نامند که هر کدام دارای وجه تشابهاتی هستند. ساز سنتور در شماری از کشورها مانند ارمنستان و گرجستان نیز رایج هست. همچنین سنتورهای عراقی –هندی- مصری و ترکی که بعضی از آنها حدود ۳۶۰ سیم دارند.
ساختار ساز
این ساز از جعبه‌ای ذوزنقه‌ای شکل تشکیل شده که لبه‌ها آن بنامند از: بلندترین ضلع، نزدیک به نوازنده و کوتاهترین ضلع و موازی با ضلعپیشی و دور از نوازنده و دو ضلع کناری با طول برابر که دو ضلعپیشی را به طور مورب قطع می‌کند. ارتفاع سطوح کناری ۸ تا ۱۰ سانتیمتر است.
جعبه سنتور مجوف است و تمام سطوح جعبه چوبی است.؛ دوسطح فوقانی وتحتامی به کلاف سنتور که سطح جانبی دور آن را تشکیل می‌دهد متصل می‌شوند نیروی ناشی از فشار سیم‌ها که از طریق خرک‌ها به صفحهٔ بالایی منتقل می‌شوند باعث تغییر شکل و نشست صفحه و تشدید آن در دراز مدت می‌شوند برای جبران این کاستی پل‌هایی در حعبهٔ سنتور قرار داده می‌شود و نیز ضخامت صفخه‌ها باید برای بار وارده از صفحه پیشبینی گردد صفحهٔ پایینی گرجه تحت تاثیر مستقیم نیروی سیم‌ها نیست اما واکنش آنها را از پل دریافت می‌کند و باید برای مقاومت دربرابر تغییر شکل‌ها پیش بینی شود بر روی سطوح فوقانی دو ردیف (معمولاً ۹تایی)خرک چوبی قرار دارد ردیف راست نزدیک‌تر به کناره راست ساز است و ردیف چپ کمی بیشتر با کناره چپ فاصله دارد (فاصله میان هر خرک ردیف چپ تا کناره چپ را «پشت خرک» می‌نامند). از روی هر خرک چهار رشته سیم هم‌کوک گذر می‌کند ولی هر سیم به گوشی معینی پیچیده می‌شود. گوشی‌ها در سطح کناری راست کنار گذاشته شده‌اند. سیم‌های سنتور به دو دسته «سفید» (زیر) و «زرد» (بم) بخش می‌شوند. دسته سیم‌های سفید بر روی خرک‌های ردیف چپ و سیم‌های زرد بر روی خرک‌های ردیف راست به تناوب قرار گرفته‌اند. طول بخش جلوی خرک در سیم‌های سفید دو برابر طول آن در بخش پشت خرک است و می‌توان در پشت خرک نیز از سیم‌های سفید استفاده کرد (آوای آن به نسبت عکس طول، یک اکتاو نسبت به آوای بخش جلوی خرک بالاتر است). همچنین هر سیم زرد، یک اکتاو بم‌تر از سیم سفید بی درنگ پس از آن آوا می‌دهد.
گذشته و امروز
ساز سنتور پیشتر با ۱۲ وتر سیم بم و ۱۲ وتر سیم زیر ساخته می‌شد و سنتور ۱۲ خرکی نامیده می‌شد. امروزه سنتور ۱۰ خرک و سنتور ۱۱ خرک نیز ساخته می‌شود. سنتور ۹ خرک رایج‌ترین گونه سنتور است که پر استفاده ترین نوع آن سنتور «سُل کوک» است و نت‌های ردیف بر اساس آن نوشته شده‌اند. در سنتور ۹ خرک، چنانچه بر اساس راست کوک تنظیم شود، به ترتیب سیم‌ها از پایین بر مبنای می-فا-سل کوک می‌شوند و برای اجرای گروهی و ارکستر باره است.
سنتور کروماتیک و سنتور کروماتیک بم
به خواست تکمیل فواصل کروماتیک میان اصوات و نیز به قصد تأمین اصوات بم، در حدود بیست سال اخیر دو گونه سنتور با شمار زیادتر خرک ساخته شده‌اند. سنتور کروماتیک با همان میدان آوای سنتور معمولی ولی دارای خرک‌ها و اصوات کروماتیک بیشتر است. میدان آوای سنتور کروماتیک بم یک فاصله پنجم بم‌تر از سنتور کروماتیک است و گسترش آن سه اکتاو و نیم است. در دو گونه سنتور کروماتیک، هر صوت بدست سه رشته سیم هم‌کوک حاصل می‌شود. به عبارت دیگر روی هر خرک سه سیم تکیه کرده‌است. از هر دو سنتور کروماتیک و کروماتیک بم استفاده‌های هم‌نوازی می‌شود و در کارهای جدید تکنوازی سنتورهای کروماتیک دیده می‌شود.
نوازندگی سنتور
نوازندگی سنتور با دو چوب نازک که به آنها «مضراب» گفته می‌شود، انجام می‌شود. مضراب‌ها در گذشته بدون نمد بودند ولی اکنون بیش‌تر به مضراب‌ها نمد می‌چسبانند که باعث نرمتر شدن و کم زنگ تر شدن آوای سنتور می‌شود. در اکثر اوقات، نوازنده باید با هر یک از مضراب‌ها، نت متفاوتی را اجرا کند (به ویژه در برخی از چهارمضراب‌ها که بیش‌تر پایه قطعه با دست چپ و ملودی با دست راست اجرا می‌شود). به همین دلیل نوازندگی این ساز علاوه بر چابکی دست‌ها، به تمرکز ذهن نیز نیاز دارد که تنها با آزمون فراوان بدست می‌آید.
سنتور سازی است که اگر نوازنده بر آن چیره شود، می‌تواند با آن کارهای زیبا و ماندگاری بیافریند. این ساز به خوبی توانایی تکنوازی و همنوازی را دارا می‌باشد.
برابر نیمهٔ زندگانی آزمون سنتورنوازان، به کوک کردن آن می‌گذرد. چون کوبه‌های مداوم مضراب روی سیم‌ها و تاثیر گذاری نم و گرما روی چوب و سیم‌ها کوک را به هم می‌زند و ۷۲ سیم باید مرتب کوک یا هم خوان شود، از این رو سنتور، سازی شناخته می‌شود که همراه با زیبایی، بسیاری از پیامدهای پزشکی می‌تواند روی آوا و کوک آن تاثیر بگذارد و حتی نوازنده‌های کارکشته را برای یک کوک دلخواه ناکام می‌گذارد.
اشتراک گذاری:
تصویر کاربر

نتایج جستجوی آموزشگاه موسیقی

special
۱۳۹۴/۰۴/۲۰

انواع مجوزهای آموزشی را از ما بخواهید

نام شخص واگذاری قطعی مجوز آموزشگاه اجاره مجوز آموزشگاه فعال مشارکت آموزشی در زمینه مکان - مجوز و سرمایه گذاری مشاوره استخدام و قرارداد پرسنل آموزشی مشاوره استخدام
علی سعادت استان تهران
special
۱۳۹۴/۰۳/۱۳

درب چرمی،روکش چرمی،آکوستیک،عایق صدا،لمینه،ضد

های ورزشی) ، ضد صدا کردن آموزشگاه های موسیقی ، آکوستیک (عایق صوتی)اداره ، عایق صوتی برای شرکت ها ، درب و دیوار چرمی و ضد صوت سازمانهای دولتی و غیر دولتی ، عایق صوتی
محمود فراهانی استان تهران
special
۱۳۹۰/۱۱/۱۷

آموزشگاه موسیقی طنین

، کلاسیک ، تئوری و سلفژ موسیقی کودکان ( ORFF ) با شیوه های نوین
آموزشگاه موسیقی طنین استان تهران
۱۴۰۳/۰۴/۰۳

آموزش تخصصی ویولن

تر نظیر جز و بلوز نیز در آموزشگاه رامشگران تدریس میشود. تشکیل کلاس ها بصورت خصوصی و با متدی پیشرفته و قابل فهم از پایه تا حرفه ای بدون نیاز به هیچگونه دانش در زمینه
آموزشگاه موسیقی دالون استان تهران
۱۴۰۳/۰۲/۰۶

طرح‌های توجیهی با سرمایه گذاری کم (در سال 1401)

هتل، تجاری، سالن همایش و موسیقی، سالنهای تفریحی و پارک) طرح توجیهی احداث خانه سالمندان(کمیسیون و ستاد تسهیل اشتغال) طرح توجیهی قیمت ماشین آلات بافندگی عریض(تولید
سه هزار طرح توجیهی www.3000tarh.ir استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آموزشگاه موسیقی در شمیران

آموزشگاه موسیقی پیمان دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیوگرافی استاد پیمان قدیری استاد پیمان قدیری در سال 1356 در شهر قهرمان پرور آبادان متولد
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

برگزاری دوره های ویژه آواز پاپ و کلاسیک

آموزش دوره های مختلف موسیقی برگزاری دوره های ویژه آواز پاپ و کلاسیک آهنگ سازی و تنظیم قطعه(موسیقی سنتی -تلفیقی-پاپ) تشکیل کنسرت های هنرجویی دپارتمان مختص آموزش
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آهنگ سازی و تنظیم قطعه(موسیقی سنتی -تلفیقی-پاپ)

آموزشگاه موسیقی پیمان دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آموزشگاه موسیقی پیمان اساتید آموزشگاه موسیقی پیمان و همینطور کادر مدیریت آن همگی ازدانش
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آموزش گیتار پیک استار

آموزشگاه موسیقی پیمان دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آموزش دوره های مختلف موسیقی برگزاری دوره های ویژه آواز پاپ و کلاسیک تشکیل کنسرت های
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آموزش دف

آموزش دف آموزش دف آموزشگاه موسیقی پیمان دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دفّ، یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آموزش گیتار کلاسیک

آموزشگاه موسیقی پیمان دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آموزش گیتار کلاسیک 09125096653 آموزش گیتار کلاسیک 09125096653 آموزش گیتار کلاسیک
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آموزش پیانو و کیبورد

آموزشگاه موسیقی پیمان دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آموزش گیتارفلامنکو آموزش گیتار پیک استار آموزش گیتار کلاسیک آموزش پیانو و کیبورد آموزش
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

آموزش سنتور

آموزشگاه موسیقی پیمان دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سنتور یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. فرهنگ دهخدا سنتور را اینگونه بازشناخت کرده است
پیمان قدیری استان تهران
۱۴۰۰/۰۵/۲۲

آموزشگاه موسیقی طنین ماندگار با مجوز درجه یک

آموزشگاه موسیقی طنین ماندگار با مجوز درجه یک از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی اولین و تنها ارائه دهنده دیپلم موسیقی در مرکز شهر آموزش کلیه ساز ها آموزش آواز پاپ ،سنتی و
طنین ماندگار استان تهران
۱۳۹۹/۰۵/۲۴

آموزش ترومپت

بهترین آموزشگاه موسیقی در تهرانپارس آموزشگاه موسیقی آوایش آموزشگاه موسیقی میدان پروین(شاهد) ◀️ با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین مرکز تخصصی آموزشی
لیلا نجفی استان تهران
۱۳۹۹/۰۱/۱۰

آموزشگاه موسیقی آوایش

بهترین آموزشگاه موسیقی در تهرانپارس آموزشگاه موسیقی آوایش آموزشگاه موسیقی میدان پروین(شاهد) ◀️ با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین مرکز تخصصی آموزشی
لیلا نجفی استان تهران
۱۳۹۹/۰۱/۱۰

آموزش موسیقی کودک در تهرانپارس

آموزش موسیقی کودکان در تهرانپارس بهترین آموزشگاه موسیقی محدوده شرق تهرانپارس آموزشگاه موسیقی آوایش آموزشگاه موسیقی میدان پروین(شاهد) ◀️ با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و
لیلا نجفی استان تهران
۱۳۹۸/۱۲/۰۲

آموزشگاه موسیقی (مؤسسه فرهنگی هنری نی نوا)

کنسرتها، جشنواره های موسیقی در ایران و خارج از کشور اعزام محبوبترین هنرمندان و مجربترین گروه های هنری به داخل و خارج از کشور(اقصی نقاط جهان) فقط در چندماه ساز مورد
سیدحسین میری استان تهران
۱۳۹۸/۱۲/۰۲

آموزشگاه موسیقی محدوده ونک-گاندی(نی نوا)

کنسرتها، جشنواره های موسیقی در ایران و خارج از کشور اعزام محبوبترین هنرمندان و مجربترین گروه های هنری به داخل و خارج از کشور(اقصی نقاط جهان) فقط در چندماه ساز مورد
سیدحسین میری استان تهران
۱۳۹۸/۱۲/۰۲

آموزشگاه موسیقی محدوده اقدسیه-پاسداران(نی نوا)

کنسرتها، جشنواره های موسیقی در ایران و خارج از کشور اعزام محبوبترین هنرمندان و مجربترین گروه های هنری به داخل و خارج از کشور(اقصی نقاط جهان) فقط در چندماه ساز مورد
سیدحسین میری استان تهران
۱۳۹۷/۱۱/۰۹

نرم افزار مدیریت مدرسه

پکیج جامع در اختیار مدارس و آموزشگاه ها قرار می گیرد. این نرم افزار دارای بخش های زیر می باشد: 1. نرم افزار حضور و غیاب هوشمند دانش آموزی دستگاه اتوماسیون کنترل تردد
گروه طلای نرم استان تهران
۱۳۹۷/۰۴/۲۲

مرکز آموزش فاخر ( فرآیند آموزش خوانش برای رهایی)

برگزاری دورههای موسیقی سنتی وکلاسیک برای کودکان و بزرگسالان در مرکز آموزش فاخر با اساتید مجرب و متعهد. مشاوره رایگان جهت انتخاب ساز توسط اساتید مجرب آموزش پیانو ،
مرکز آموزش فاخر استان تهران
۱۳۹۷/۰۲/۲۳

آموزشگاه موسیقی پژواک

آموزشگاه موسیقی پژواک با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تدریس دانش آموختگان و اساتید دانشگاه رویکرد علمی تخصصی در زمینه آموزش موسیقی با اصول
عمید عسگری استان تهران
۱۳۹۷/۰۱/۲۸

آموزشگاه موسیقی دیبا

آموزش موسیقی کلاسیک،سنتی،پاپ و موسیقی کودک زیر نظر اساتید مجرب با مدیریت سرکار خانم فاطمه
فاطمه دیبا استان تهران
۱۳۹۶/۰۵/۰۵

آموزش موسیقی کودک در غرب تهران (آموزشگاه کهکشان)

آموزش فوق تخصصی موسیقی کودک(ارف)زیر نظر کارشناسان ارشد موسیقی و بهترین ها در غرب تهران سرکار خانم ها آتنا عسگری،آرمیتا ادیب،میترا فتحعلی کلاسهای گروهی و نیمه گروهی با
آموزشگاه موسيقي كهكشان استان تهران